torstai 24. lokakuuta 2013

Mutaa Inle-järvelle

Heräsimme hiukan normaalia aikaisemmin idyllisessä majapaikassamme ja saimme maittavan aamiaisen.
Lähdimme hyvissä ajoin liikkeelle ja ajoimme pitkään alavien peltojen keskellä. Ensimmäinen kohteemme oli saksalaisomistuksessa oleva viinitila - Burmassa on kaksi viinitilaa. Tilasimme viininmaistajaiset ja saimme maistettavaksemme valko-, rose- ja punaviiniä. Ei mitään ihmeellistä, mutta ihan juotavia.
Seuraamme liittyi myös paikallisopas apuoppaineen. Heillä oli allaan skoottetri ja matka edistyi tuskalisen hitaasti. Pysähdyimme Da'o-kansan festivaaleille ja osallistuimme myös musisointiin.
Seuraavaksi käännyimme hiekkatielle ja skootterin perässä köröttämine oli yhä ahdistavampaa. Saimme kuitenkin muuta ajateltavaa kun tie muuttui saveksi ja mudaksi. Petri onnistui ajamaan ojaan ja muillakinnoli vaikeuksia. Kenties kilometrin mutapainin jälkeen tulimme kohteeseen, joka kuitenkin oli kiinni. Oppaiden ohjeet ja suositukset vaihtelivat jatkuvasti ja lopulta palasimme samaa mutavelliä takaisin.
Hiukan edempää löytyi toinen hiekkatie yli vuorten Inle-järvelle. Tien kunto vaihteli ja lopulta lähellä huippua oppaat kaatuivat skootterillaan ja siitä katkesi jarrupoljin. Otin apuoppaan kyytiin ja alkoi mielenkiintoinen kyyti alamäkeen lisäpainolla. Kaveri osasi olla kyydissä erinomaisesti, mutta tie muuttui kohtuullisen vaativaksi välillä mutaiseksi, usein kivikkoiseksi ja hyvin kapeaksi alamäeksi. Pahimmassa mutakohdassa kyytiläinen käveli, mutta ajointoa pursuava Jussi upposi saveen. Kohtuullisen jumpan jälkeen Jussin pyörä saatiin irti.
Lopulta pääsimme kaikki ehjinä alas ja paikallisoppaan apuopas jäi odottelemaan kaveriaan, jonka olisi suoriuduttava kivisestä, jyrkähköstä ja kutaisesta hiekkatiestä alamäkeen yksikseen ilman takajarrua!
Me jatkoimme matkaa varsin näyttävään resorttiin aivan Inle-järven rannalle.
Kävelimme päärakennukseen illalliselle, mutta tyylikäs ravintolasali kumisi tyhjyyttä ja oluen hinta oli kolme ja puoli euroa. Keskeytimme menunlukemisen ja jatkoimme kävellen läheiseen kylään. Siellä saimme maittavan aterian asialliseen hintaan.
Iltaa istuimme vielä terassilla katsellen järveä, kuvia matkalta ja turisten kaikenlaista - tietenkin paikallisia sikareita poltellen.